عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

11 - معاشرت نیكو

(( حسن العشره تستدیم الموده . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : معاشرت نیكو ، دوستی را دوام می بخشد [1]، البته تاءثیر معاشرت نیكو و رعایت اخلاق در خانواده و برخورد دوستانه ، مساءله ای كاملا روشن است .

12 - خوش اخلاق باشید .

(( حسن الخلق یورث المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : خوش اخلاق بودن ، دوستی می آورد[2] ، و فرمود : سه چیز محبت می آورد ، خوش اخلاقی ملایمت نیكو و تواضع . [3]

13 - خوش گمانی ، محبت می آورد .

(( من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : هر كس به مردم خوش گمان باشد ، به محبت آنها دست می یابد . [4]

14 - ملایمت و نرم خویی

(( بالرفق و التودد یحببك القواب . ))

امام باقر علیه السلام فرمود : با ملایمت و دوستی ، دلها تو را دوست دارد . [5]

15 - بی نیازی از دیگران ، و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : خود را محبوب مردم كن ، با بی رغبتی به آنچه در دست آنهاست ، تا به محبت آنها برسی . [6]

مردی نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمد و از حضرت سو الاتی كرد از جمله پرسید : چه كنم تا مردم مرا دوست بدارند ، حضرت فرمود : به مردم نیكی كن و چشم به داشته آنها نداشت باش و به آن طمع مكن تا تو را دوست بدارند . [7]

(بنابراین همسرانی كه بی جهت و بدون تناسب ، در فكر كندن مال از شوهر خود هستند و پی در پی تقاضای نابجا دارند ، از محبت آنها كاسته خواهد شد . )

16 - سخاوت ، محبت آور است

(( السخاء یزرع المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : سخاوت ، محبت را می رویاند[8] و امام صادق علیه السلام به علی فرمود : خودت را با رسیدگی به برادرانت محبوب گردان ، همانا خداوند محبت را در بخشش و دشمنی را در امساك و ندادن قرار داده است . [9]

17 - سكوت و محبت

(( ان الصمت یكسب المحبه . ))

امام هفتم یا هشتم فرمود : سكوت محبت می آورد ، سكوت راهنمای هر چیزی است . [10] (زیرا بیشترین اسباب دشمنی از سخن گفتن است و از آنجا كه حركت دادن زبان كاری آسان است ، بسیاری با سخنان سبك و نسنجیده آبروی خود را می برند و خود را نزد مردم و خدا سبك می كنند) .

18 - سخن زیبا و محبت

امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام فرمود : سخن زیبا ، دارایی را زیاد و روزی را افزایش می دهد ، اجل را به عقب می اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت می كند . [11]

19 - تواضع ، محبت می آورد .

(( ثمره التواضع المحبه ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : نتیجه تواضع و فروتنی ، دوستی است [12]

و فرمود : سه چیز محبت می آورد خوش اخلاقی ، ملایمت نیكو و تواضع [13]

20 - سه عامل محبت

امام باقر علیه السلام فرمود : سه چیز محبت می آورد ، قرض و تواضع و بخشش [14]

اینها نمونه ای بود از آنچه در روایات اسلامی بعنوان عامل محبت معرفی شده است ، كه زن و شوهر می توانند به تناسب حال خود برای دوام محبت و زیاد شدن آن ، از اینها بهره مند شوند . و در این میان باید از عوامل مهمی مثل ایمان ، محبت ، احسان ، صورت باز و خندان ، هدیه دادن اخلاق خوب ، شیرین زبانی و بی نیازی و كم توقعی و تواضع ، بیشتر استفاده نمود . و گذشته از این امور ، زن و شوهر می بایست همواره به تمیزی و زیبایی خود و خانه و فرزندان ، و احترام متقابل بسیار اهمیت بدهند كه در جلب محبت بسیار مو ثر می باشد .

كدورت چگونه به وجود می آید ؟

هر كس كه به محبت و دوستی میان خود و دیگری اهمیت می دهد ، مخصوصا زن و شوهری كه می دانند پایه های اصلی زندگی مشترك را محبت تشكیل می دهد ، می یابد برای دوام این محبت ، اموری را كه موجب كدورت و یا كمرنگ شدن محبت می دانند بشناسند و از آنها اجتناب كنند .

بطور كلی آنچه با روح انسان ناسازگار باشد ، روح را مكدر می كند ، این عوامل اگر تكرار شود و بصورت دایمی درآید ، انسان را از انجام دهنده آن مكدر و نسبت به او بی رغبت می كند و اگر شدید و عمیق باشد تبدیل به دشمنی نیز خواهد شد .

نكته مهم در این مساءله كه باید نورد توجه باشد این است كه : عوامل كدورت بصورت تدریجی و آرام آرام همانند موریانه ، ریشه های محبت را خشك ، و پایه آن را سست می كنند .

نگاه نكنید كه همسر شما نسبت به فلان مساله بی اهمیت است و اعتراضی نمی كند ، آری اعتراض نمی كند اما دلش هم نسبت به شما خالی می شود و از علاقه وی نیز كاسته می شود ، و می دانید كه محبت و علاقه اگر برود ، بر گرداندن آن به این زودی ممكن نخواهد بود .

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

http://www.tebyan-zn.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و معاشرت در اسلام

اگر از انسانهاى موفق بپرسيد كه عامل موفقيت شما چه بود؟ بى درنگ يكى از عوامل مهم موفقيت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام مى‏دارند، و بر عكس اگر از انسانهاى شكست خورده در زندگى بپرسيد: چگونه به اين ناكامى‏ها مبتلا گشتيد؟ خواهند گفت: دوست ناباب.
No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

9 دشمن در زندگي خانوادگی چيست؟

يك زندگي زناشويي موفق بعد از ازدواج، هيچ ارتباطي به روياپردازي و ايده‌آل نگري نداشته و در عين حال چيزي نيست كه بدون هيچ‌گونه تلاش و اراده‌اي تحقق بپذيرد. پس لازم است بدانيم كه اگر واقعا قصد بهبود شرايط زندگي زناشويي خودمان را داريم، يكي از بهترين اقداماتي كه مي‌توانيم انجام دهيم، شناسايي عوامل مخرب در زندگي است ؛
Powered by TayaCMS